New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    CORVETTE INFO

Vette VIPS

       

Vette Modellen

Vette Story's

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips

New Paddock Corvette Club


Bob Clift

Bob Clift liet zijn wildste dromen uitkomen....als Corvette testpiloot, als buitengewoon ingenieur en als vriend van Zora Duntov. Op 15 maart 1962 schrijft Clift een technisch "top-secret" rapport naar niemand minder dan Zora Duntov. Het verslag handelde over twee test sessies op het 5,2 mijlen lang Sebring circuit te Florida. Remmen, motor, versnellingsbak, banden en het algemeen rijgedrag van de 62 en 63 Corvettes werden onder de loep genomen tijdens bijna 3000 mijlen en dit onder race condities. Clift analyseerde de races en kon zo de piloten bijstaan met ondermeer tips waar men voluit kon gaan of waar men de banden best kon sparen.

Vanaf 1962 was de ontwikkeling van racebanden, vooral de samenstelling van het rubber, van cruciaal belang. Het doel was tijdens de 12 uren van Sebring het aantal bandenwissels te beperken. Zo ontdekte Clift dat de verbeterde gewichtsverdeling en de onafhankelijke wielophanging van het 1963 model minder van de banden vergde dan het 1962 model. Het '63 model had 50% minder last van bandenslijtage terwijl de prestaties er op vooruit gingen. Hij adviseerde het gebruik van bredere banden maat 7.60 * 15 i.p.v. 6.70*15.

Bob Clift liet zich goed omringen in de pits en kon steeds beschikken over alle wisselstukken die hij nodig had. Hij klom in de cockpit van soms nog geheime modellen om dan het uiterste van de techniek te vragen.

New Paddock Corvette Club

Clift groeide op in New-Jersey. Op zes jarige leeftijd bestuurde hij, met de hulp van zijn vader, reeds een auto. Twee jaar later reed hij alleen met de vrachtwagen van zijn oom. Na het behalen van zijn rijbewijs kocht hij een nieuwe zescilinder Hudson coupť. Hij had echter snel door dat er van de Hudson geen knalprestaties moest verwacht worden. In geen tijd zou hij deze motor ruilen voor een Pontiac achtcilinder. Een nieuw merk was geboren de ...Hud-iac.

Het was 1940 en de eerste "hot-rod" in New-Jersey was een feit, tot groot ongenoegen van de politie. Een jaartje later en WOII was een feit. Bob werd ingelijfd bij de luchtmacht en kreeg er een opleiding als vliegtuigtechnicus. Na zijn opleiding werd hij overgeplaatst naar een vliegbasis in Marokko.

Na de oorlog ging hij naar het Virginia Polytechnic instituut waar hij verantwoordelijk was voor de ingenieurs opleiding. Simultaan was hij ook bezig met zijn nieuwe aanwinst een '37 Cord.

Clift studeerde af in '49 en samen met zijn vrouw reden zij met hun Cord en Hud-iac naar het beloofde land nl. het testcircuit van G.M. waar hij als testpiloot en ingenieur aan de bak kwam. Beroepshalve deed hij routinetesten om prestaties en verbruik in kaart te brengen. In zijn vrije tijd bouwde hij een open sportwagen op een oud Gramham-Paige onderstel. Middenin lag er een V8 Cadillac. Later volgden er twee Jaguars een xk-120 en een xk-140.

Clift's bazen merkten snel zijn kwaliteiten op en zo kwam hij bij de raceafdeling van Pontiac terecht. Hij ging naar Daytona en vele andere racecircuits om te testen en te ontwikkelen.

Tijdens de zomer van 1956 kwamen er kapers op de kust. De Amerikaanse regering was wetten aan het voorbereiden om het promoten van race programma's van Amerikaanse autofabrikanten te ontmoedigen. Pontiac schroefde zijn raceprogramma terug zodat de raceafdeling een onzekere toekomst tegemoet ging. Voor velen zou dit een teleurstelling zijn, maar niet voor Bob. Hij had twee jaar eerder de auto van zijn dromen gezien tijdens geheime testen bij GM... de Chevrolet Corvette. De projectleider was een kleine grijsharige dynamische man nl. ARKUS-DUNTOV. Onmiddellijk begon Clift achter de schermen te werken aan een transfer naar Chevrolet.

New Paddock Corvette Club

Het lukte pas in de herfst van 1956. Zijn loopbaan liep over rozen en al snel werd hij gepromoveerd tot "senior development engineer". Hij hielp bij de ontwikkeling en de evaluatie van verschillende onderdelen zoals de revolutionaire benzine-injectie en de schijfremmen van de '57 Corvette. In juni '57 was het zover. De druk van de regering om alle race activiteiten te staken was te groot geworden. Chevrolet stopte alle officiŽle raceprogramma's maar de ontwikkeling bleef wel doorlopen.

Racen en zelf knutselen aan de auto's bleef zijn hobby en daarom startte hij een project op met een '54 Corvette. Hij kocht hem in '56 zonder motor of transmissie. Eerst zat er een 1955 vrachtwagen motor in, later een nieuwe 283 en nog later een lichte benzine-injectie. Zijn Corvette was uitgerust met allerlei technische hoogstandjes.

Het werd de snelste '54 corvette voor wegraces. Toen Clift Duntov voor het eerst zag in het '53 prototype wist hij dat daar zijn toekomst lag. Ze konden heel goed met elkaar opschieten. Duntov was een geniaal man met veel briljante ideeŽn. Ondanks het race verbod bleef de ontwikkeling van race onderdelen verder lopen. Clift had hier een leeuwenaandeel in. Alhoewel hij over de nodige race capaciteiten beschikte mocht hij van Chevrolet niet meer deelnemen aan wedstrijden zelfs niet voor privť teams.

Clift was de man achter Duntov. Hij deed het werkt achter de schermen. Clift verklapte ons ook de truc met een niet gehomologeerde nokkenas tijden races in 1957. Toen de inspecteurs langs kwamen om de nokkenas van de winnaars te onderzoeken ging men als volgt tewerk. De nokkenas ging van de motor naar een bad met solventen om de olie te verwijderen. Wat de inspecteurs niet wisten was dat er in het bad reeds een gewone standaard nokkenas lag. Deze namen ze mee voor onderzoek.

Clift kijkt met bewondering terug naar Duntov. Het was een fantastische man, zijn eerlijkheid, oprechtheid en medeleven werd door iedereen gewaardeerd.

Op 75 jarige leeftijd zit Clift nog vol met plannen. De CERVII was volgens Clift de auto die het meest tot zijn verbeelding sprak.


New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips


Webdesign :  www.deltatechnics.com