New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    CORVETTE INFO

Vette VIPS

       

Vette Modellen

Vette Story's

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips

New Paddock Corvette Club

Ed Cole

Chevrolet chef ingenieur en Corvette legende Ed Cole werd gekenmerkt als een chef die bezeten was door het maken en verbeteren van technieken. Hij was niet verlegen om zijn handen vuil te maken. Het meeste vuil onder zijn nagels kwam van de Small-Block dewelke hij ontwierp voor Chevrolet in de 1955 Corvette. De 265 ci motor die Cole ontwikkelde werd in maar liefst 70 miljoen GM wagens geplaatst en in meer dan 1 miljoen Corvettes.

Cole was een briljante en erg handige ingenieur met veel talent. Zo ontwierp hij ook als Cadillac manager juist voor de Koreaanse oorlog de Walker Buldog tank.

Jammer genoeg kwam hij om op 2 mei 1977 na een vliegtuig crash. Hij genoot toen van zijn pensioen als GM president met een leeftijd van 67 jaar. Maar nu 33 jaar later staat Cole's naam nog steeds gegrift als een legende in de GM geschiedenis.

Als president van General motors was hij ook bekend om zijn gekke ideen. Zo bezorgde de slechte werking van het elektrisch pakket in de beginjaren van Corvette hem tal van slapeloze nachten. Hij vond het dan ook heel normaal om zijn zijde van het bed vol met onderdelen te leggen en ze te analyseren, en dit terwijl zijn vrouw rustig verder sliep.

Terwijl Harley Earl de ware vader is van de Corvette was Ed Cole meer de peetvader en beschermer. Cole's ideen kwamen sneller dan hij wandelde, men zegt wel dat hij 1000 ideen per dag had. Hij had de overredingskracht je te doen geloven dat niets onmogelijk was en als je met hem had gepraat kreeg je zelf ook dit gedacht.

Zij doorzettingsvermogen kreeg hij al mee vanaf zijn geboorte. Hij werd geboren op 7 september 1909 als Edward Nicholas Cole. In zijn jeugd slaagde hij er op de boerderij van zijn ouders al in om elke morgen 20 koeien te melken, de melk te boteren en dit alles voor schooltijd. Op zijn 10 jaar reed hij al met de wagen en als tiener was hij al een succesvol zakenman. Zo reed hij van boerderij naar boerderij om demonstraties te geven met Ford Tractoren waarvan hij er maar liefst 29 verkocht in n zomer.

Werken was voor hem een deugd, zo werkt hij in 1930 in het ploegenstelsel in de Cadillac fabriek om school en werk te combineren. Zijn talent werd dan hier ook opgemerkt en werd er hem in 1933 al een job aangeboden, weken voordat hij zou afstuderen.

Er was in die tijd dan ook nood aan kennis. Tijdens de WO II speelde Cole een kritieke rol voor het Amerikaanse leger. Hij ontwierp de M5 tank en stoomde de motor klaar in amper 90 dagen, diezelfde motor werd later gebruikt in de Corvais. Zijn komst bij GM bracht een totale verandering met zich mee in het bedrijf. Hij verdrievoudigde het aantal ingenieurs en trok wereldtalenten aan als Zora Arkus Duntov en de Engelse chassis ingenieur Maurice Olley. Hij vertelde zijn mensen ook steeds dat wanneer de druk hen te groot werd ze dat onmiddellijk moesten zeggen, dan zocht hij voor hen wel een ander job in het bedrijf.

Toen Harley Earl in juni 1952 verraste met een gips model van een laagprijzige sportwagen begon Cole op en neer te springen. Dit was de start van Amerika's eerste Star Sprangled Sportscar. Cole vocht voor dit ontwerp bij de Chevy divisie en 6 maanden later stond er een polyester Corvette met de code naam EX-122, dewelke later zijn debuut maakte in het New York Motorama. De verkoop bracht echter niet het verhoopte succes. In 1955 kwam hierin echter verandering en steeg de verkoop met 80% op de Amerikaanse auto-industrie. Ed Cole wist dat Amerika rijp was voor een eigen sportwagen, maar dan wel n met pit.

De V8 zoals Cole hem ontworpen had werd aangepast met Arkus Duntov's befaamde nokkenas en injectie systeem. Dit bracht de Corvette van 150 pk naar 283 pk in de 1957 versie. Hierdoor behaalde Corvette tal van race successen en werd hij stilaan een Amerikaanse status. De vooruitgang boekte niet alleen winst voor de Corvette maar ook voor Ed Cole en zo werd hij op 1 november 1967 gekroond als President van GM. Hij mocht dan wel op de 14de verdieping zitten, toch bleef Cole steeds met zijn beide voeten op de grond. Zijn ideen bleven komen en zo nam hij een patent op de airbag die GM als eerste aanbood als optie gedurende de periode van 1974 tot 1976.

Verder wist hij de petroleum industrie te overtuigen van het gebruik van loodvrije benzine en werkte hij de eerste katalysator uit. De uitlaatgas controles werden zeer streng verscherpt en zo bracht Corvette de 1975 Corvette in productie met amper 165 pk. Tevens het laagste sinds 1955. Nooit verloor Ed Cole het contact met Corvette, die toch het symbool was van Chevrolet in Amerika.

Ed had een speciaal gevoel voor de Corvette zelfs in de periode dat iedereen het voor bekeken hield. De periode dat de wankelmotor op de automarkt verscheen werd Cole hier zo door gefascineerd dat Cole deze motor wel zag zitten in n van GM's wagens, en misschien wel voor de Corvette. Maar na honderden miljoenen in het wankel project gestopt te hebben werd er enkele maanden voor zijn dood beslist om het voor bekeken te houden.

Cole zou je kunnen vergelijken met een buldog die niet losliet tot als het probleem opgelost was. Geloven dat er iets niet kon werken was niet aan hem besteed.

Na 44 jaren trouwe dienst in de auto-industrie besloot Ed Cole om er definitief een punt achter te zetten. Niet lang nadien werd er ook op een tragische wijze een punt gezet achter zijn succesvolle leven.



Terug naar Vips



Webdesign :  www.deltatechnics.com