New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    CORVETTE INFO

Vette VIPS

       

Vette Modellen

Vette Story's

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips


New Paddock Corvette Club



John Greenwood


New Paddock Corvette Club

The Greenwood Story
By : Aart Timmer

De gebroeders John en Burt Greenwood zijn in de jaren zeventig vooral bekend geworden door hun activiteiten op het gebied van de Corvette racerij. Heel bekend is de door BF Goodrich gesponserde Corvette racer met de stars en stripes beschildering. Ze deden de onwikkeling van hun race Corvette zelf waardoor ze opvallende resultaten behaalden tijdens races in de Amerikaanse competitie waar vaak deelname was van door de fabrieken gesteunde teams van o.a. Porsche en BMW. De verbeteringen aan de race Corvettes wilden ze ook graag toepassen op de straat Corvettes. Verbeteringen aan de aërodynamica, wielophanging, remmen etc. Ze ontwikkelden de onderdelen hiervoor en bouwden en verkochten complete door hun gemodificeerde Corvettes. Niet alleen op hun racers lijkende Corvettes maar ook andere carrosserievormen zoals een stationcar uitvoering genaamd de sportwagon.

Over deze speciale straatuitvoeringen gaat deze Greenwood Story....

GREENWOOD SPORTWAGON
Er is maar één Sportwagon daadwerkelijk door Greenwood Automotive gebouwd als prototype welke gebaseerd was op een 1975 Corvette.

Mike Guyette uit Keene, New Hampshire kocht in september 1990 deze Corvette van de originele eigenaar. Hij was behoorlijk standaard uitgevoerd en de lak was op vele plaatsen niet meer zo fraai. Het interieur was in een conditie die je kon verwachten van een Corvette met 53.000 mijl op de teller. Maar hij had wel de accessoires zoals die voorkwamen in de Greenwood folder. JacPac luchtvering, 22 gallon tank, achterspoiler op het dak en Dayton knockoff wielen. Later aangebrachte extra's waren nieuwere emblemen, leren stoelhoezen, sportspiegels en een nieuw ontwerp motorkap (turbo model met één luchttoevoer opening).

In de herfst van 1993 werd het tijd voor een nieuwe laklaag. Mike wilde dezelfde kleur rood maar herkende hem niet als een Corvette kleur. Een telefoontje naar Greenwood bracht hem in contact met Burt die dacht dat het een BMW kleur was maar kon het niet exact zeggen. Een poosje zoeken in de boeken van een bevriende autospuiter bracht de oplossing. Het was BMW Cinnabar Red uit begin tachtiger jaren!

Omdat hij één en ander goed wilde doen besloot hij maar dat de carrosserie van het frame gehaald moest worden om daar de zaak ook eens goed op te knappen. Omdat de motor de originele L48 was kon die ook wel een opkikker gebruiken. Dat kon dan tegelijkertijd gebeuren. Iedereen die wel eens iets van deze omvang ondernomen heeft weet waartoe dit alles kan leiden. Dat gaat zo van in de trend van nou we hier toch mee bezig zijn waarom dan ook niet... Het frame is compleet gezandstraald en voorzien van een laag glanzend zwarte verf.

De motor levert nu 386 pk! en is voorzien van allerhande fraais als een Edelbrock carburateur, Hooker Competition headers, Borla roestvrijstalen uitlaten etc.

De versnellingsbak kreeg een custom shift kit, de dynamo en airconditioning compressor werden vervangen door aluminium exemplaren en alle slangen werden voorzien van een roestvrijstalen omhulsel. Het interieur kreeg nieuwe leren stoelen, zwarte vloerbedekking, een Momo sportstuur en een nieuwe stereo installatie.

De carrosserie werd voorzien van een drie-delige Pace Car voorspoiler, doorzichtige dakdelen en custom achterlichten (bubble tail lights). De Daytons zagen er een beetje sjofel uit en werden vervangen door nieuwe knockoff spaakwielen met Goodyear Eagle GT banden in de maat 225/60-15.


New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club


Lang voordat hij deze Corvette bezat had hij al in diverse tijdschriften gestaan en op de voorpagina van Corvette Fever (juli 1980). Het thema van Chip's Choice tijdens Corvettes @ Carlisle was voorpagina auto's en deze Greenwood Sportwagon was één van de 20 geselecteerden die daar tentoongesteld werden.

Voor hoe Mike aan deze bijzondere Corvette is gekomen moeten we teruggaan naar het voorjaar van 1990. Nadat hij twee voorbeelden van Corvette Sportwagons in advertenties had gezien ging hij op onderzoek uit naar de oorsprong van deze bijzondere Corvettes en kwam erachter dat een zekere Greenwood de ontwerper was. Hij moet toegeven dat hij op dat moment nog nooit gehoord had van de naam Greenwood omdat hij zich tot die tijd hoofdzakelijk had bezig gehouden met buitenlandse sportwagens. Dat was totdat zijn verloofde in 1988 een 1974 Corvette kocht. Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat er carrosserie kits gekocht konden worden om een jaren zeventig Corvette om te bouwen tot stationwagon.

Mike schreef een brief naar John Greenwood en vroeg hem hoeveel complete sportwagons hij gebouwd had in verhouding tot het aantal kits. Hij wilde namelijk een originele Greenwood Sportwagon en wilde graag weten hoe deze herkend kon worden. Binnen een week had hij antwoord terug van John Greenwood die wist te melden dat er door hem slechts één Sportwagon was gebouwd als prototype. Laat deze nou toevallig te koop staan! John had een knipsel uit de Corvette Trader bijgevoegd.

Mike nam direct contact op met Sharon Newman in Florida, de originele eigenaar, die toevallig de ex-vriendin was van John Greenwood! Mike vloog naar Florida en ontmoette daar Sharon die hem meenam naar de zaak van John Greenwood in Sanford alwaar de sportwagon stond voor een onderhoudsbeurt. John was bezig zodat zijn broer Burt voor een proefrit zorgde die wel beviel. Tijdens een lunch werd de zaak rondgemaakt en na nog het één en ander bekeken te hebben werd de sportwagon klaar gemaakt voor de reis naar het noorden, naar New Hampshire. Deze bijzondere Corvette kreeg het kenteken .NUMBA1.! Wel toepasselijk.

Het idee van een Corvette stationwagon was niet door Greenwood bedacht maar was verder ontwikkeld door Greenwood om beter te laten aansluiten met de achterkant van de toen nieuwe 1974 Corvette. De eerste Corvette stationwagon kits waren ontworpen voor de 1968-1973 Corvettes met de chromen achterbumpers. Deze hadden nogal lage zijruiten en het dak liep rechtdoor en aan de achterkant oplopend net zoals de gewone achterkant van deze Corvettes. De achterruit kon ook vaak niet open.

Het verhaal wil dat de eerste Corvette stationwagon het idee was van een drummer die een Corvette wilde waarin hij al zijn muzikale attributen mee kon nemen. Aan het originele ontwerp kon nog het één en ander verbeterd worden speciaal in verband met de nieuwe achterkant van de 1974 Corvette. Ook moesten de zijruiten groter worden en toeging via de achterkant mogelijk zijn. Om het goed te doen begon Greenwood met een schone lei. Het eerste prototype bewees al een enorme verbetering te zijn vergeleken met hetgeen tot dan toe door anderen ontwikkeld was. Niet alleen om praktische redenen maar ook zag het er stuk eleganter uit. De daklijn vertoonde dezelfde curve als de t-tops en was tevens korter en lager. De achterruit liep net zo schuin af als de achterbumper. De zijruiten liepen hoger door in het dak en waren gemaakt van gebogen plexiglas. Ze liepen glad over in de rest van de carrosserie omdat ze verlijmd waren en niet in een sponning zaten.

De grootste verbetering was echter de achterruit die open kon wat de toegankelijkheid enorm verbeterde. Het eerste prototype had een polyester raamlijst die later werd weggelaten i.v.m. productie problemen en niet goede hechting aan de ruit bij het veelvuldig open en dichtslaan. Deze eerste Greenwood Sportwagon was bruin metallic en heeft in diverse tijdschriften en boeken gestaan voorafgaand aan zijn "verdwijning". Deze "verdwijning" hield in dat hij werd gesloopt en verbouwd en verkocht werd als een zilverkleurige GT. Toendertijd waren Corvettes ook kostbaar en klantenwensen waren belangrijker dan prototypes omdat dit geld opleverde.


New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club



De Corvette Sportwagon konden de Greenwood broers toch niet helemaal uit hun gedachten verbannen en toen ze een oplossing hadden voor de problemen met de openslaande achterruit werd het project toch maar weer opgepakt.

De donor auto voor dit tweede sportwagon prototype was de witte 75'er Corvette coupé van John Greenwood zijn vriendin Sharon Vaden. Burt overkwam de problemen die de eerste versie van de achterruit gaf met de raamlijsten door deze weg te laten en gebruik te maken van alleen gelaagd glas en daarin gaten te boren voor de scharnieren en de sluiting. Een rubberen profiel zorgde ervoor dat er geen water naar binnen kon. De ruit werd gesteund door twee gasgevulde steunen die hem open hielden indien nodig. Het slot kon elektrisch ontgrendeld worden door een schakelaar op de deurstijl aan de bestuurderskant. De spoiler achterop werd verplaatst van de achterklep naar het dak om op deze manier de achterruit nog enigszins schoon te houden.

Dit tweede prototype bleef niet wit maar werd Ferrari rood gespoten en later BMW Cinnabar rood. Een verstevigde laadvloer maakte verplaatsing van de benzinetank nodig. Een speciale benzinetank kwam op de plaats van het reservewiel en het reservewiel werd vervangen door één van het type "thuiskomer". Dit alles om een zo optimaal mogelijke bagageruimte te creëren. Speciale polyester interieurpanelen werden gemaakt en de laadruimte kreeg zwarte vloerbedekking die overeenkwam met de rest van het interieur. Achter kreeg de sportwagon elektrisch te bedienen verstelbare luchtvering. Het interieur bleef verder standaard evenals de motor en versnellingsbak. Het uitlaatsysteem moest wel worden aangepast i.v.m. de veranderde plaatsing van reservewiel en benzinetank.

Van deze Greenwood Sportwagon werden mallen gemaakt voor de fabricage van kits. ACI heeft er enige van gebouwd. Toen John van Ohio naar Florida verhuisde werd Eckler's de nieuwe partner van Greenwood Automotive bij de productie van diverse polyester carrosseriedelen, waaronder de Sportwagon.

Naast het bouwen van complete auto's verkocht Eckler's ook kits van de sportwagon. Gedeelten daarvan en zelfs complete achterkanten met verbrede spatborden. Bij deze kits bleef de benzinetank wel op zijn originele plaats wat een nadelige invloed natuurlijk had op de te gebruiken laadruimte. Er zijn naar schatting minder dan twee dozijn exemplaren door ACI en Eckler's gebouwd en als kit verkocht inclusief een paar Turbo Sportwagons.


New Paddock Corvette Club





Terug naar Vips


Webdesign :  www.deltatechnics.com