New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    CORVETTE INFO

Vette VIPS

       

Vette Modellen

Vette Story's

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips

New Paddock Corvette Club


Bill Mitchell

Bill Mitchell regeerde almachtig over de GM styling in de 60er en 70er jaren, zijn ontwerpen inclusief de 1963 Corvette Sting Ray waren even opvallend als zijn persoonlijkheid.

Temidden van alle glitter en glamour van de 1997 Noord-Amerika Auto Show, bekijkt een van de aanwezige ontwerpers de nieuwe C5 netjes en conservatief zegt hij, maar ik moet denken aan wat Bill Mitchell zou hebben gezegd als hij hier zou zijn. De Sting Ray, Mako Shark, Mata Ray in gedachten houdend zou hij van de nieuwe Vette zeggen; schokkend en een messcherp design.

Bill Mitchell's 42-jarige carriŤre bij General Motors zal het beste herinnerd worden door de 1963 Sting Ray (of Stingray zoals het later gespeld zou worden) ook de 1963 Buick Riviera - misschien wel de mooiste full-size coupe ooit - de Corvair Monza, de 1967 Camaro en Firebird en bijna elke geweldige Corvette gecreŽerd tot zijn pensioen 1977 komen van zijn hand. Geen man, uitzondering misschien de recentelijk gepensioneerde Chryslerdesign chef Tom Gale en Mitchell's mentor Harley J Earl hebben zo een invloed gehad op de Amerikaanse auto-ontwerpen.

Mitchell, geboren te Cleveland op 2 juli 1912 was de zoon van een Buick dealer. Als kind al tekende hij auto's en hij besloot later ook school te gaan volgen in die richting. Hij ging bij een adverteerder aan de slag als illustrator, nl Barron Collier. Daar ontmoette hij ook diens drie zoons. Zij hadden een kleine raceclub voor sportauto's. Mitchell ontwierp het embleem voor de club, een racende Bugatti-achtige auto. Zelf heeft hij ook eens meegedaan aan zo een race. Hij leende een auto van de gebroeders. Niet toevallig dat hij snel daarna vertrok uit het bedrijf en begon te werken bij Harley J Earl en General Motors.

New Paddock Corvette Club


Binnen het jaar werd Mitchell's opdracht de Cadillac 1938 Sixty Special. Na drie jaar in het leger in WOII keerde Mitchell terug naar GM. Ondanks dat de eerste generatie Corvettes van de hand van Earl waren, was Mitchell er nauw bij betrokken. Midden jaren 50 had de design-sectie van GM een groepje enthousiaste nieuwelingen aangetrokken allemaal in voor snelle modieuze auto's. Na het pensioen van Earl in 1958 werd Mitchell Vice-president styling en creŽerde voor het 1963 model een totaal nieuwe Corvette.

Bevrijd van het juk van Earl, ontpopte Mitchell zich als een flamboyante verschijning binnen GM. Hij verkeerde vaak in het gezelschap van de coureur Dr. Dick Thompson. Mitchell moest zichzelf bezig houden met het creŽren van showauto's nadat het programma van het prototype Sting Ray racer, na slechte publicaties, was stopgezet door Jack Gordon de GM baas.

Hij ontwierp de Mako Shark, de XP755 Shark en de Manta Ray. Ze ontsprongen allemaal uit zijn fantasie over dodelijke zeeroofdieren die hij gezien had tijdens het zeevissen in de CaraÔben. Hij ging verder met de eerste Sting Ray productie Corvette gebruik makend van verschillende onderdelen getest met de Thompson raceauto. Het was voor het eerst dat er bij GM gebruik werd gemaakt van inklapbare koplampen.

De auto bevatte wat Mitchell altijd zei over zijn droomauto. Hij zei altijd dat de auto eruit moest zien alsof hij bloedsnel was zelfs als hij stilstond. De nieuwe Corvette week radicaal af van de meer voorzichtige rondingen die Earl vroeger gebruikte. Ook ontwierp Mitchell de achterruit van de Sting Ray Coupe, die met de verticale stijl in het midden (de Split-Window). Duntov en zijn team haten dit extra steunpunt en vonden dat deze het achteruitzicht ernstig belemmerde. Mitchell hield echter voet bij stuk en zei dat dit iets unieks was en het kenmerk van een goed ontwerp.

New Paddock Corvette Club

Kap het gewei van een hert af en wat je overhoud is niets anders dan een groot konijn, bromde hij vaak. Ook vandaag vinden automobieldeskundigen nog steeds dat het 1963 Split-Window model revolutionair is. Een van de beste ontwerpen ooit. Het ging lijnrecht in tegen de ontwerpen van de Europese sportauto's. Mitchell zei later hij wilde geen auto die eruit zag alsof hij uit Europa kwam.. Alle jonge ontwerpers maakten auto's die eruit zagen als Ferrari's of Maserati's. Ze hadden geen scherpe specifieke lijnen. En hij wilde dat als de auto naar Europa ging je hem van een mijl ver al kon horen afkomen. En als hij naar Le Mans ging dat je zeker kon zien dat het een Amerikaanse auto was.

Het enorme succes van de 1963 Sting Ray bezorgde Mitchell bij GM een heldenstatus. Zijn gedurfde lijnen manifesteerden zich later ook in de versies van de Corvair, de Buick Riviera, de 1967 Cadillac Eldorado en de Oldsmobile Toronado.

Voor de Vietnam oorlog regeerden de grote auto's de snelweg. In deze wereld waren de mannen die deze auto's ontwierpen de koning. En Bill Mitchell was de koning van alle ontwerpers. In zijn kantoor stond een heel groot bureau en er hingen allerlei raceattributen aan de muren. Hij stond wel meer open voor zijn personeel dan Earl maar regeerde zijn staf op dezelfde durf-alles-en-doe-ook-alles wijze.

Bij zijn pensioen in 1977 waren er 72,5 miljoen auto's van hand gekomen. Maar in de woelige 1960's heeft hij zijn stempel gedrukt op de auto-industrie. De demonen van brandstofeconomie, schone lucht en passagiersveiligheid eindigde het tijdperk van freestyle megamotor wegduivels. Tot het einde toe was de Corvette zijn favoriet. Jaren nadat de Sting Ray de status van onsterfelijkheid had bereikt kwam David Holls, later topdesigner bij GM, op kantoor bij Mitchell. Hij had schetsen bij voor een nieuwe Corvette. Maar Mitchell zei tegen hem. Doe geen moeite jongen, want ik ontwerp hier de Corvette's.

Beknopt in zijn vrijheid vermaakte Mitchell zich, na zijn GM tijdperk met zijn gewerencollectie, zijn Custom Motors en zijn eigen showroom met auto's waaronder zijn favorieten: de Corvette's. Zijn einde kwam in september 1988. Op zijn begrafenis was een Sting Ray Coupe met de passagiersplaats leeg. Dit werd ook wel in het leger gedaan om een speciaal iemand te eren. Ook waren er bij de volgauto's een Cadillac Sixty Special, een 1963 Buick Riviera, een 1967 Cadillac Eldorado en een Cadillac Seville, het laatste GM ontwerp dat Mitchell's eigenzinnige handtekening droeg.

En zoals het een artiest betaamt, hield Mitchell ervan om op te scheppen. Vooral over het feit dat hij eigenlijk nooit in zijn leven gewerkt had, dit omdat hij iets had wat hij graag deed. Hij hield ervan om te tekenen en te ontwerpen. Velen zullen de 1963 Split-Window Corvette zijn meesterwerk noemen.

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips


Webdesign :  www.deltatechnics.com