New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    CORVETTE INFO

Vette VIPS

       

Vette Modellen

Vette Story's

New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips

New Paddock Corvette Club


Zora Arkus Duntov

Op Kerstdag 1909 werd Zachary Arkus geboren als zoon van een Russische mijningenieur. Zijn moeder ook Russisch, was medisch studente te Brussel. Na de geboorte van Zora keerde de familie terug naar Rusland. Het huislijke geluk kwam echter tot een einde met de echtscheiding tot gevolg. Zijn moeders nieuwe partner Josef Duntov, ook een mijningenieur werd de nieuwe man in huis. Laat ons stellen de 1ste man in huis want zelfs na de scheiding bleef Zora's vader onder hetzelfde dak wonen en uit respect voor beide mannen in huis namen zowel Zora als broer Yura de namen Arkus en Duntov als familienaam.


New Paddock Corvette Club


Zora starte zijn race carrière met een 350 cc motorfiets, tegen de zin van zijn ouders. Na enkele valpartijen moest hij er dan maar mee ophouden, het was te gevaarlijk. Maar het race bloed bleef maar stromen en zo schakelde Zora van de motorfiets over op de wagen die de naam BOB droeg. Een wagen die door een Duitser was ontworpen met dezelfde naam, maar echter een korte carrière beschoren was.

In 1934 studeerde Zora af aan het instituut of Charlotteburg. Hierna begon hij ook artikels te schrijven voor het Duitse magazine: Auto Motor und Sport. In 1939 ontmoete hij dan in de Folies-bergére in Parijs zijn toekomstige vrouw Elfi Wolff, een Duitse danseres. Na de overgave van Frankrijk, wist Zora via het Spaanse Consulaat in Marseille aan uitgeleide te komen om het land te verlaten. Niet alleen voor zichzelf en zijn vrouw maar voor gans zijn familie. Later emigreren ze dan via Portugal naar de Verenigde Staten.

Eenmaal gezeteld in Manhattan begon Zora samen met zijn broer Yura de Firma ARDUN. (ARkus-DUNtov). Ze maakte onderdelen voor het Amerikaanse leger, later maakte ze dan ook nog aluminium onderdelen voor de Ford V8 moetor waarmee toen de 300 PK werd gehaald. Doch de firma raakte in het faillissement na enkele verkeerde financiële transacties door de partner van Zora en Yura. Later laat Zora Amerika voor wat het is en trekt naar Engeland om er als ontwerper te gaan werken bij Allard Sports Car. Hiermede zag hij ook zijn kans om als copiloot kennis te maken met de 24h van Le Mans waar hij als piloot in 54 en 55 winnaar wordt in zijn klasse met de Porsche Spyder 1100cc.

Zora kwam echter in 1953 al terecht bij GM na de affiche gezien te hebben van de Corvette die voorgesteld zou worden tijdens de Motorama show. Later vertelde Zora tijdens een interview; toen ik de Corvette voor de eerste maal zag dacht ik, wat een mooie, mooie wagen maar ik was vooral teleurgesteld met wat erin zat, maar visueel was de wagen super.

Ik schreef de toenmalige Chevrolet Chief Ingenieur Ed Cole dat het voor mij een eer zou zijn te mogen werken aan zulk een mooie wagen. Na enige documenten en notities te hebben getoond die de topspeed van de wagen zeker zouden verbeteren sloot Zora Arkus Duntov een contract. Chevrolet was zo onder de indruk dat ingenieur Maurice Olley hem inviteerde in Detroit waar hij later Director of High Performance werd, met de bedoeling aan de Corvette te bouwen dat hij kon concurreren tegen Porsche, Ferrari, Maserati en Mercedes die in die tijd de circuits beheerste.

Nadat hij in 1955 de small block mede hielp ontwikkelen, werd deze gemonteerd in de Corvette waarmee Zora dan het Stock Car Record op zijn naam schreef. Hij was echter nog niet tevreden en zette daarom in 1957 met de fuel injection het record van 150 MPH over de flying mile bij achter zijn palmares. Nog in 1957 bouwde Duntov dan de beruchte Corvette SS om ingezet te worden in Sebring en Le Mans. Men had van de wagen hoge verwachtingen en zo werd Juan Manuel Fangio aangetrokken als piloot. Hij was dan ook 5 voudig wereldkampioen, deze zou achteraf van zijn contract ontheven worden nadat de wagen niet tijdig klaar geraakte. Naderhand werd de wagen dan toch ingezet in Sebring maar haalde de finish niet na het falen van een onderdeel aan de ophanging.


New Paddock Corvette Club

De levensweg van de Corvette SS was echter van korte duur nadat de Amerikaanse Automobile federatie een resolutie stelde waarmee de fabrieks racewagens aan banden werden gelegd. Hetzelfde jaar liet Corvette wel van zich horen was het dan wel met een getunede versie van de standaard 1957 gereden door Dr.Dick Thompson. Hij wist de 12h race van Sebring te winnen en meteen werd de Corvette in de geheugens gegrift van tal van autosportliefhebbers.

Na de zoveelste discussie met Bill Mitchell bestreffende de Corvette SS besloot Duntov te starten met de creatie van de CERV 1, een eenzitter die ook werd gebouwd. Niemand minder dan Sterling Moss werd de piloot. Maar het bleef met wat proefritten en na een dramatische poging in Pikes Peak verdween de CERV 1 van het toneel.

In 1962 dan ontwierp Duntov de CERV 2, hij dacht met deze wagen te kunnen competeren tegen de dan alles overheersende Ford GT40. Maar zijn plan werd wederom verworpen. Maar Duntov was een doorzetter en kwam dan toch in 1963 op de pinken met de Grand Sport Program. Het zou een wagen worden van amper 900 kg met een aluminium versie van de small block V8 550hp/6400trm. Deze wagen zou in de GT klasse moeten kunnen partij geven aan de concurrentie. 5 wagens werden er gebouwd en toch wordt het hele plan door GM op het laatst nog verworpen, waardoor de wagens in privé handen terechtkomen.

Ondanks dit vond Duntov toch een manier om deze mensen, tenminste steun te verlenen wat resulteerde in een overwinning in Nassau in december 1963. A.J.Foyt nu nog bekend in de Indy Cart zei na de race: was me dat een verdomde dinosaurus wat naast me door raasde, het leek wel of ik stil stond!

Maar Zora bleef gefrustreerd dat hij niet zelf kon racen en besloot dan maar de ideale streetmachine te bouwen. Voor hem was een wagen met een centraal gelegen motor met een onafhankelijke ophanging en een 4 traps versnellingsbak. Zo ontstond de Aerovette die geshowd werd op het salon van Parijs in 1973. Maar de tegenslag bleef Zora Arkus Duntov achtervolgen, ditmaal was het de alom gekende energie crisis die de wagen van de straat hield. Dit was Duntovs grootste teleurstelling, verklaarde hij achteraf.

In 1975 gaat Duntov op pensioen en laat het vaandel over aan Dave Mc Lellan die zich de woorden van Zora nog herinnert bij de overdracht: Dave you must do the Mid-Engine Corvette. Maar marktonderzoek wees uit dat de mensen de Corvette liever zagen als een sportwagen met een voor in geplaatste grote motor onder een lange grote motorkap.

In 1991 schreef Duntov dan aan Jim Perkins om een all-wheel drive Sportscar te bouwen. Dus op 81 jarige leeftijd was Zora Arkus Duntov nog steeds geobsedeerd en gepassioneerd met zijn sportwagen de Corvette. Dat bleef ook zo want overal waar er ook maar iets te doen was rond Corvette, Zora was er! Zo reed hijzelf de bulldozer tijdens de openingsceremonie van het nationaal Corvette Museum in 1994.

Zora's enthousiasme was infectueus wordt gezegd en ik denk wel dat ieder die met een Corvette rijd door deze microbe gebeten wordt. En we sluiten met de woorden van Bob Clift tijdens het ten graven dragen van Zora Arkus Duntov: If Zora can look down on planet earth, I'm sure he will enjoy watching his beloved, brightly colored Corvettes running around, for ever and ever.


New Paddock Corvette Club


Terug naar Vips


Webdesign :  www.deltatechnics.com