Een korte voorstelling van het Hummer-gamma.
De afgelopen jaren is het Amerikaanse Hummer, bekend van de legervoertuigen die het voor het Amerikaanse leger ontwikkelde, uitgegroeid
tot een volwaardig merk. Daar zit GM voor iets tussen. Dat voegde het merk immers toe aan z'n modellen H1, een rechtstreekse afgeleide
van de legertruck, ook al de H2. Die deelt het platform met de Chevrolet Tahoe en is beschikbaar in een gesloten versie en als pick-up.
In 2000 bouwde Hummer amper 1.000 voertuigen op jaarbasis. In 2003 waren dat er al 30.000. In 2004 zakte de verkoopcijfers, maar met de
introductie van een nieuw model moet de vraag weer aanzwengelen. De nieuwe H3 is de meest toegankelijke Hummer uit het aanbod.
Hummer zelf noemt de H3 een midsize SUV, maar in Europa blijft het model ronduit 'groot'. Het lijnenspel ging Hummer halen bij de H2.
De H3 ziet er dan wel origineel -maar weinig verassend- uit als een grote klomp metaal met veel te kleine ruitjes. Gelukkig merk je daar
binnenin nauwelijks wat van. Rijkelijke hoeveelheden blinkend chroom. Het interieur verwelkomt je met opvallend comfortabel zitmeubilair.
De voor de boordplank gebruikte kunststoffen zijn niet helemaal 'top', maar ze kunnen wel door de beugel. Dat kan niet van elk Amerikaans
exportproduct gezegd worden. Het plaatsaanbod is, voor zover deze eerste kennismaking dat laat beoordelen, riant. Niet elke inch ging op aan
de imposante wielbogen en motorkap; er bleef nog genoeg over voor de bagage. De koffer slikt 835l. Met neergeklapte achterbank wordt dat 1.577l.
Onder de motorkap zit een 3.460cc vijfcilinder in-lijn benzinemotor. Die beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen, een variabele
uitlaatkleptiming en vier kleppen per cilinder. De krachtbron ontwikkelt 220pk, maar levert wel 305Nm koppel af. In de aandrijflijn zit een
handgeschakelde vijfbak of de viertrapsautomaat die wij voorgeschoteld kregen. Een combinatie die de SUV uitgesproken soepel en schokvrij
laat rijden. Om het ruim 2,1 ton zware gevaarte echt vlot door het verkeer te loodsen, mist de motor wat kracht. Op termijn plant GM speciaal
voor de Europese markt ook nog een diesel. Hummer hamert behoorlijk op de terreineigenschappen van het nieuwste product. De standaarduitrusting
omvat naast de permanente vierwielaandrijving ook nog een terreinversnelling (met een rechtgetande ultrakorte overbrengingsverhouding die in
de VS optioneel is, maar hier standaard wordt geleverd) en zowaar nog een blokkeerbaar achterdifferentieel.
De H3 wordt leverbaar in drie uitrustingsniveaus. De Comfort is de instapper. Die beschikt onder meer over frontale airbags, airco,
snelheidsregelaar, elektrisch bediende ruiten, een verstelbaar stuurwiel en mistlichten en wisselt al vanaf 41.690 van eigenaar.
De Advantage is te koop vanaf 46.990 en heeft voor die prijs ook nog recht op een trekhaak en een audiosysteem. Voor 52.590 ten
slotte wordt een Executive-uitvoering geleverd met een andere lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorzetels, een afdekzeil in de
bagageruimte, chromen side steps en een roof rack.
|