New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club


15 oktober 2005 : Ons clublid Laurent maakt een testrit met de HUMMER H3 in Oosterhout ( Nederland )


Na de rit met de Corvette C6 nu de Hummer H3 en dit dankzij BUGA.

Vrijdag 14 oktober kregen we telefoon van Dirk Breugelmans om de nieuwe Hummer H3 te gaan testrijden in het Nederlandse Oosterhout. Zaterdag nog naar Dirk gebeld om te vragen waar we juist moesten zijn, deze gaf dan een korte routebeschrijving langs de telefoon, en we vertrokken met de Chevrolet Alero met 4 personen ( Ik, Laurent en twee collega’s van op het werk, Dirk en zoon en Yves naar het Nederlandse Oosterhout bij Bred.

Daar we niet juist wisten waar we moesten zijn en ik in mijn achteruitkijkspiegel een Hummer H2 zag verschijnen deze voorgelaten met de gedachte deze volgen we, en dan komen we er wel, stopte de persoon met de H2 ook en kwam aan ons de weg vragen.

Na een aantal pijltjes te hebben gevolgd kwamen we op onze bestemming aan, er was gekozen voor een zandgroeve, waar men speciaal voor deze Hummer Happening wat extra heuvels had bijgelegd (steiler omhoog) en een paar tentjes aan elkaar om wat te eten en te drinken.

Er waren een 10 tal Hummers H3 aanwezig alsook een H2 en H1, de grootste.





Een korte voorstelling van het Hummer-gamma.

De afgelopen jaren is het Amerikaanse Hummer, bekend van de legervoertuigen die het voor het Amerikaanse leger ontwikkelde, uitgegroeid tot een volwaardig merk. Daar zit GM voor iets tussen. Dat voegde het merk immers toe aan z'n modellen H1, een rechtstreekse afgeleide van de legertruck, ook al de H2. Die deelt het platform met de Chevrolet Tahoe en is beschikbaar in een gesloten versie en als pick-up. In 2000 bouwde Hummer amper 1.000 voertuigen op jaarbasis. In 2003 waren dat er al 30.000. In 2004 zakte de verkoopcijfers, maar met de introductie van een nieuw model moet de vraag weer aanzwengelen. De nieuwe H3 is de meest toegankelijke Hummer uit het aanbod.


Hummer zelf noemt de H3 een midsize SUV, maar in Europa blijft het model ronduit 'groot'. Het lijnenspel ging Hummer halen bij de H2. De H3 ziet er dan wel origineel -maar weinig verassend- uit als een grote klomp metaal met veel te kleine ruitjes. Gelukkig merk je daar binnenin nauwelijks wat van. Rijkelijke hoeveelheden blinkend chroom. Het interieur verwelkomt je met opvallend comfortabel zitmeubilair. De voor de boordplank gebruikte kunststoffen zijn niet helemaal 'top', maar ze kunnen wel door de beugel. Dat kan niet van elk Amerikaans exportproduct gezegd worden. Het plaatsaanbod is, voor zover deze eerste kennismaking dat laat beoordelen, riant. Niet elke inch ging op aan de imposante wielbogen en motorkap; er bleef nog genoeg over voor de bagage. De koffer slikt 835l. Met neergeklapte achterbank wordt dat 1.577l.


Onder de motorkap zit een 3.460cc vijfcilinder in-lijn benzinemotor. Die beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen, een variabele uitlaatkleptiming en vier kleppen per cilinder. De krachtbron ontwikkelt 220pk, maar levert wel 305Nm koppel af. In de aandrijflijn zit een handgeschakelde vijfbak of de viertrapsautomaat die wij voorgeschoteld kregen. Een combinatie die de SUV uitgesproken soepel en schokvrij laat rijden. Om het ruim 2,1 ton zware gevaarte echt vlot door het verkeer te loodsen, mist de motor wat kracht. Op termijn plant GM speciaal voor de Europese markt ook nog een diesel. Hummer hamert behoorlijk op de terreineigenschappen van het nieuwste product. De standaarduitrusting omvat naast de permanente vierwielaandrijving ook nog een terreinversnelling (met een rechtgetande ultrakorte overbrengingsverhouding die in de VS optioneel is, maar hier standaard wordt geleverd) en zowaar nog een blokkeerbaar achterdifferentieel.


De H3 wordt leverbaar in drie uitrustingsniveaus. De Comfort is de instapper. Die beschikt onder meer over frontale airbags, airco, snelheidsregelaar, elektrisch bediende ruiten, een verstelbaar stuurwiel en mistlichten en wisselt al vanaf € 41.690 van eigenaar. De Advantage is te koop vanaf € 46.990 en heeft voor die prijs ook nog recht op een trekhaak en een audiosysteem. Voor € 52.590 ten slotte wordt een Executive-uitvoering geleverd met een andere lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorzetels, een afdekzeil in de bagageruimte, chromen side steps en een roof rack.



Technische fiche.
Lengte : 4.742 mm
Breedte : 1.896 mm
Hoogte : 1.893 mm
Wielbasis : 2.842 mm
Deuren/zitplaatsen : 5/5
Koffervolume : 835 - 1.577 liter
Brandstoftank : 87 liter
Aanhanger (geremd) : 2041 kg
Aandrijving : permanente 4x4
Versnellingsbak : 5 manueel of 4 automatisch
Bodemspeling : 231 mm
Inloophoeken : 38/36 graden
Max. hellingshoek : 60 graden
Max. helling zijwaarts : 40 graden
Waaddiepte : 61 cm

Motor en prestaties
3.5 5-cilinder in lijn (220 pk/305Nm)
Top: 160 km/u.
0-100 km/u.: 10,5 s
Verbruik: 11,8 liter/100 km

Toen konden we vertrekken in een gele Hummer H3 voor een rit op de openbare weg , er was gekozen voor een zeer afwisselende rit over brede en smalle wegen alsook een stukje over de autostrade. De Hummer H3 reed overal even plezierig zowel op de landwegen als over de autostrade.

Toen we op een moment aan een vluchtheuvel kwamen en er geremd werd (de Hummer heeft uitstekende remmen ) zei de begeleider: daar moet je niet voor vertragen, ga er maar volgas over, want dat word je toch niet gewaar , en hij had gelijk. De Hummer H3 nam deze heuvel zonder dat we als inzittenden er iets van merkten.

Terug aangekomen aan de zandgroeve werd de gele gewisseld voor een zwarte en konden we aan het echte werk beginnen, de heuvels en putten. De instructeur nam de eerste ronde voor zijn rekening en de eerste hindernis was een opstapje van 40 cm hoog ,daar we nogal zwaar beladen waren met 5 personen en niet van de lichtste de zwaarste 140 kg (judo kampioen bij de zwaargewichten) met zijn allen samen wogen we 475 kilo was dit voor de Hummer H3 een nieuwe uitdaging. Zonder problemen trok hij zich naar boven eerste test geslaagd. Daarna ging het verder door putten van een 40 tal cm diep die onregelmatig waren gemaakt zodanig dat er telkens een wiel in zat.

Daarna ging het verder schuin tegen een wand waar we dachten dat hij ging kantelen maar de instructeur stelde ons gerust Hij zei dat het nog schuiner kon. Daarna nog wat steile hellingen waar je te voet niet naar boven geraakt en waar de Hummer H3 geen enkel probleem mee heeft. Ook de afdalingen gingen perfect. Men kan de tractie elektronisch regelen naargelang het terrein. Na deze ronde was het de beurt aan ons en mochten we ieders deze toer nog een maal doen. Het is wel even wennen en vereist wel wat kennis, als men een heuvel oprijdt ziet men namelijk alleen maar de blauwe hemel en kan je niet zien wanneer je boven op de heuvel bent.

Ik (Laurent) reed als laatste de ronde maar moest me wel wat inhouden van de instructeur. Gaf te veel gas en reed te snel (zo rijd je alles kapot zei hij) op een gegeven moment vloog hij bijna zelf door de voorruit in een afdaling, ging te snel en ge weet de Hummer heeft uitstekende remmen (dat hebt ge als ge uwe gordel niet aandoet).


Bedankt Dirk van BUGA ………………………… voor deze prachtige zaterdag.


Laurent






















 

Webdesign :  www.deltatechnics.com