New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club



The King's Corvette's

Dit is de naam van het artikel dat we via mail een tijdje terug toegestuurd gekregen hebben. Het Belgische Koningshuis heeft blijkbaar ook Corvettes in huis gehad en ze zijn er nog altijd. Graag wil ik ook Isidoor Nieuwlandt bedanken voor het ter ter beschikking stellen van het artikel.

In november 1957, na het ongeluk met de Pinin Farina Cadillac, schafte Koning Leopold zich een 1958 Corvette aan, en als bewijs hier bijgevoegd een attest van de Firma Wismeyer officiële dealer GM voor Brussel. De huidige eigenaar dhr Van Lith kan hier natuurlijk geen fotocopij van het originele inschrijvingsbewijs van voorleggen aangezien hij niet de tweede eigenaar van deze 'koninklijke' Corvette is, maar ik stel voor om hierna dhr Van Lith zelf aan het woord te laten:

Mijn dochter Margot belde vanuit Brussel dat ze en annonce in de krant gezien had waarin een Sabena piloot uit Ruiselede, voor een bevriende amerikaan inlichtingen zocht over een Corvette uit 1953 die nog van Koning Leopold III zou geweest zijn???? En...Pa is dat jouw Corvette niet ??

We vragen haar de advertentie op te sturen, waarna we contact opnemen met de piloot in Ruiselede,we vertellen over onze auto. Een Corvette 1958, maar de man houd staande dat het wel degelijk om een 1953 Corvette gaat. hij zendt onze gegevens toch door aan zijn amerikaanse vriend en die is meteen erg enthousiast en laat ons weten dat hij 'binnenkort als het ons past' wel eens op bezoek zal komen, wij antwoorden dat hij welkom is.

De zesde Augustus van 1999 in de voormiddag heeft hij hier dan aangebeld, samen met de piloot uit Ruiselede en een bevriend echtpaar uit Zonhoven, die ook een Corvette hebben maar dan eentje uit 1967, na de kennismaking en de koffie met koek vertelde Jo Vopal (de amerikaan) ons dat hij zijn legerdienst in Duitsland gedaan had en daar een Corvette uit 1967 ontdekt had die van Koning Leopold geweest was. Hij wilde die wagen graag kopen maar zag geen kans om die als vertrekkende militair mee te mogen nemen naar de USA. Na zijn demobilisatie echter kwam hij terug naar dat adres in Duitsland, om er echter te ontdekken dat de wagen ondertussen verkocht was naar Zweden.

Toch na intensief speurwerk kwam hij die Corvette weer op het spoor, kon hem alsnog kopen en nam hem mee naar huis. De wagen zou nog altijd in dezelfde originele 'nieuwstaat' zijn als toen hij geleverd werd aan het hof.





Als je de copie van het originele inschrijvingsbewijs bekijkt, valt het op dat de diensten van 'Kantersteen' Chevrolet 'Corvet'schrijven ipv van 'Corvette', dit is geen unicum want zelfs op het inschrijvingsbewijs van de Corvette 1957 van Peter is dat zo geschreven en dat is pas uitgereikt in de jaren '80.

En nu nog wat over de 1958 Corvette....die hebben wij gekocht in Juni 1978 op de beurs in Aartselaar (de voorloper van de beurs in het Bouwcentrum Antwerpen) van dhr Dominique Steveaert uit Natoye, in de buurt van Ciney. Die persoon was een Abarth aan het restaureren en was om die restauratie af te maken waarschijnlijk een beetje krap bij kas wat niet wil zeggen dat hij de Corvette zo maar weg gaf, uiteraard omdat de Corvette volgens mij mechanisch gezien niet erg goed in orde was heb ik toen bedongen dat de verkoper die Corvette bij mij thuis zou afleveren en dat is dus ook zo gelopen.... en zo werden wij dus de vierde eigenaar van deze 'Royal Vette', die echter nog drie en een half jaar voor de boeg had om hem weer wat toonbaar te maken, maar dat hebben wij met vèèl plezier gedaan!! Toevallig hoorden wij een goede kennis uit Wuustwezel dat een vriend van hem die de tweede eigenaar van die Corvette geweest was en met die wagen eens op de snelweg Antwerpen naar Gent reed (waarschijnlijk tegen hoge snelheid), waarbij de hardtop loskwam (misschien niet correct bevestigd) die vloog er af en was bij het neerkomen zo hard beschadigd dat die man de hardtop dan maar in de zijkant van de weg getrokken heeft en hem daar zo maar laten liggen !! Dus moesten wij op zoek naar een andere hardtop en op de oldtimerbeurs in Drunen liepen ik en mijn zoon met grote kartons op buik en rug waarop stond 'gezocht hardtop Corvette 1958 en met succes want we werden angesproken door een man die er een had. Op onze vraag ''hoe ie er aan kwam?' antwoorde hij 'hoe kom ik er vanaf ?'want hij had wel een hardtop maar geen Corvette. Een kennis van ons,de heer Kok uit Haarlem (ook een oldtimerman met een Donnet-Zedel) heeft die hardtop dan met zijn vrachtwagen voor ons thuis- gebracht.

Toen de restauratie eindelijk achter de rug was zijn we natuurlijk met de Corvette een paar dagen gaan 'proef- rijden, maar dat is ons slecht bevallen, de Corvette dat was gèèn probleem, die liep als een zonnetje, maar de 'Vette' was toen nog net gèèn 25 jaar oud en de dienaren van de wet konden er niet mee lachen. Ze stuurden ons een wegenbelastigsformulier voor niet minder dan 59.000 toenmalige Belgische Franken.





En dit is dan een 1955 Corvette waarvan de huidige eigenaar Jim Oliverio uit Bridgeport West Virginia USA een vriend is van Jo Nopal, deze auto werd ook origineel via General Motors Antwerpen aan een Belgische klant ge- leverd, maar de naam van die man kan niet meer achterhaald worden naar het schijnt.

Voor ik met deze 'story' begon had ik ook hulp gevraagd aan Patrick Van der Stricht en zopas krijg ik zijn antwoord binnen, wat ik hierna een beetje verkort formuleer als:

Betreft de Corvette 1958 van Leopold III

"Ik ontdekte deze wagen rond 1974 in een parking van Inno-Bascule in Brussel. Er lag een centimeter dik stof op en alle banden waren plat, na wat rondvragen hoorde ik dat de eigenaar ervan in een ziekenhuis was. Ik kreeg het adres en gaf het aan mijn vriend 'Micky ' Stevenart, hij heeft de wagen gekocht en kreeg ook de boordpapieren die bewezen dat de eerste eigenaar van de Corvette koning Leopold III was, oorspronkelijk was deze Corvette geleverd met Fuel Injection, omgebouwd naar carburator. In de tussentijd dat de 'nieuwe' eigenaar de Corvette kwam ophalen maar was toen al bleken de originele wieldoppen en de hardtop al gestolen. Micky heeft de wagen enkele jaren behouden.

Betreft de Corvette 1953

Ik heb nooit gehoord dat Koning Leopold III of Jacky Ikx een Corvette van 1953 zou gehad hebben. De enige "Belgische" Corvette 1953 die ik ooit gezien heb was in Limburg en dat was in 1973, de eigenaar Chris Tuerlinckx (piloot op Opel Commodore en Camaro) was juist overleden als gevolg van een ongeval, hij was ook eigenaar van een grote Opel garage en al zijn persoonlijke wagens waren te koop. De Corvette was een 'basket case' en volledig gedemonteerd voor restauratie,alleen het chassis was toen al gedaan. Ik weet niet wat er verder met deze Corvette gebeurd is.


Met dank aan Isidoor Nieuwlandt

 

Webdesign :  www.deltatechnics.com