New Paddock Corvette Club New Paddock Corvette Club
New Paddock Corvette Club   Home   New Paddock Corvette Club  Club  New Paddock Corvette Club  Corvette Racing  New Paddock Corvette Club  Kalender  New Paddock Corvette Club  Te Koop  New Paddock Corvette Club  Fun  New Paddock Corvette Club  Corvette Info  New Paddock Corvette Club  Links  New Paddock Corvette Club  Sponsors  New Paddock Corvette Club
    Corvette Racing

       

Racing Kalender 2005

       

Belcar

Le Mans

ALMS

FIA GT

Link : Corvette Racing

Link : SRT Team

Link : ALMS Blog

New Paddock Corvette Club
Corvette Racing : BELCAR         2006     2005     2004     2003
Belcar 2005 - 24 Uur van Zolder

Marc en zijn kompanen hebben na een geweldige race gisteren de 24h van Zolder op hun naam geschreven. Hiermee schrijven David, Jan, Guy en Marc ook een stukje autogeschiedenis, aangezien zij Corvette de eerste algemene overwinning in een 24h race op Europese bodem geschonken hebben.

Na een goed begin zag het er nochtans 's nacht ineens heel wat minder goed uit. De meeste pessimisten zullen na de aanrijding van Jan Heylen, die bij het dubbelen achteraan aangetikt werd in de eerste linkse, de moed diep in hun schoenen hebben moeten terugzoeken. Maar na een uitstekende remonte gedurende de nacht, met uitstekende relais van Marc en Jan, kwam de Corvette iets voor 9 uur 's morgens voor het eerst terug aan de leiding.

Door de problemen met de Porsche van Paltalla/Radermecker/Mollekens/Van De Sande en de Viper van Kuismanen/Vosse/Duez/Huisman en het vroege uitvallen van de Viper van Kumpen/Longin/Duez/Hillebrand door een crash, was op dat moment de Red Bull Porsche van Bouvy/Menten/David Loix de voornaamste belager van de SRT Corvette.

Tijdens de pitstops was het voortdurend haasje over tussen de Red Bull Porsche en de SRT Corvette. Uiteindelijk kon de Corvette rond de middag een beetje afstand nemen van de Red Bull Porsche zodat er bij een pitstop een kleine voorsprong op de Porsche behouden kon blijven. Toen de Red Bull Porsche dan uiteindelijk rond 15h volledig wegviel, kon er iets meer gecontroleerd gereden worden.

Uiteindelijk toen David Hart om 17h onder de zwart wit geblokte vlag kon rijden, viel er bij heel het team een pak van de schouders en kon er een feestje gebouwd worden.


Kijk ook op de website van Marc Goossens : http://www.marcgoossens.com


Beste Groeten
Verbraeken Ronald
 


 


 


 



Nog meer foto's van de race vind je op http://brechtdecancq.fotopic.net en in ons fotoalbum.

Het verslag van de Mediagroup Van Dyck Belcar vind je hier.

Belcar 2005 - Spa Francorchamps 1000 Km van Spa Belcar

Dit weekend zou de tweede race van het Belcar seizoen verreden worden in Spa Franchorchamps. Nieuw was dat de race in twee delen gesplitst werd en er zowel zaterdag als zondag een race van 60' gereden werd. Het goede hieraan was wel dat de uitvallers van zaterdag ook zondag terug aan de start konden komen. Achteraf gezien bleek dit voor velen een goede zaak te zijn aangezien er op zaterdag toch heel wat averij opliepen door de zware regenval gedurende de race.

Eerst gaan we terug naar de oefensessie van vrijdag. De weersomstandigheden ware vrij goed en was het uitkijken naar de tijden van Marc Goossens in de SRT Corvette. Zoals verwacht klokte Marc zijn achtste pole van de afgelopen 9 wedstrijden. Met een tijd van 2'19"093 was hij maar liefst ruim 2 seconden sneller dan Kumpen/Login met de Viper.

Zaterdag werd er door de slechte weersomstandigheden vertrokken achter de safetycar. Het was alsof alle hemelsluizen werden opengetrokken boven Spa. Na een aantal ronden achter de safetycar te hebben gereden verliet deze de baan en kon men van start gaan. Aangezien de baan niet echt verbeterd was ten opzichte van de vorige ronden was het enigszins verassend dat men de start liet doorgaan. Dit euvel verraste vele rijders bij het ingaan van de Radillon. Marc Goossens wordt als eerste slachtoffer, ondanks de tractiecontrole breekt de Corvette langs achter uit en wordt de wagen richting vangrail gedreven. Ondanks zijn sublieme rijkunst slaagt Marc er niet in om de wagen op de baan te houden en moet dan ook met een gehavende wagen de box opzoeken. De weg naar de eerste overwinning leek hiermee open te liggen voor de Viper van Kumpen.

Elektrische problemen en achteraf het uitvallen van de lichten zorgden er echter voor dat ook zij in de box moesten blijven. Verassend kwam dan de Stealth opzetten van het Engelse gastteam met aan het stuur Philip Keen. Maar ook voor hen was de euforie van korte duur want even later moesten ook zij de race verlaten nadat de achterlichten dienst weigerden. Zo kreeg de Viper van Kuismanen zijn eerste overwinning in de schoot geworpen.

Op zondag waren de weersomstandigheden min of meer verbeterd. Er hing wel een sliert van mist over een gedeelte van het Circuit maar voor de rest zagt het er duidelijk beter uit. De uitvallers van zaterdag moesten achteraan in het veld post vatten. Het leek dan ook uitzichtloos voor hen om nog bij de eerste gelederen te geraken. Tijdens de start ontstonden er grote gaten in het deelnemersveld en zo kon Vincent Vosse ruim 35' eerder over de startlijn gaan dan zijn achteraan gestarte rivalen. Marc, zoals we Marc kennen ging hij er als een speer vandoor en zette al vlug de snelste rondentijd achter zijn naam. Zo bewees Marc noch maar eens dat hij en de Corvette de snelste combinatie zijn in het Belcar. Door zijn extreem snelle stint komt hij op een tweede plaats achter de leidende Viper terecht.

Dan was het tijd voor de verplichte piloten wissel. Dan gebeurde er echter een ongeluk en kwam de safetycar op de baan, wat een ongelukkige afloop zou worden voor, alweer de SRT Corvette. Met nog amper één ronde te gaan verliet de Safetycar de baan en wanneer de eerste wagen die achter de safetycar reed over de startlijn ging, gaf de baancommissaris groen licht voor alle rijders. David Hart wist dan ook langs de Viper van Kuismanen te gaan. Doch een al te ijverige controle post had blijkbaar niet gehoord van de groen vlag situatie en begon enthousiast met de gele vlag te zwaaien. Hierin zag David Hart een teken dat hij nog niet mocht inhalen en nam gas terug waardoor Kuismanen terug als leider doorkwam. Deze foute beslissing van deze baancommissaris kostte dan ook de overwinning van de Corvette en pakte de Viper van Kuismanen zijn tweede overwinning.

Ondanks alles was het team toch nog tevreden, aangezien de ravage van zaterdag.

Na de race vroegen we Marc hoe hij de race ervaren had: Marc Goossens: Iedereen weet dat achteraan starten een grote handicap is. Het moment de eerste de startlijn overschreden, zat ik nog in de busstop chicane. Gevolg dat ik bijna een minuut later over de startlijn kom. Ik heb dan eerst een veiligheidsmarge opgebouwd en ben dan voluit gegaan met de Corvette. Dit resulteerde dat ik toch bij momenten 4 a 5 seconden sneller was dan de leidende Viper. Ook dankzij het hardere regen rubber van Michelin. Jammer echter dat er weer een safetycar situatie kwam want ik ben er zeker van dat David het anders zonder meer had kunnen afmaken. Natuurlijk was hij achteraf ontgoocheld dat hij dit weekend zo weinig had kunnen rijden, maar hij zal dit zeker kunnen goed maken tijdens de volgende 6uur race in juni.


En ook wij kijken hiernaar uit.

Ronald

----

Interview met Mike Hezemans piloot Corvette C5R FIA GT.

Mike Hezemans : 'Beste auto waarin ik ooit gereden heb'
Door FRANK VAN DEN HEUVEL
EINDHOVEN
Mike Hezemans had niet veel rondjes nodig om tot de conclusie te komen dat de net aangeschafte Corvette C5-R 'de beste auto' is waarin hij ooit gereden heeft. De eerste race in het FIA GT-wereldkampioenschap, vorige week op het circuit van Monza, liep nog uit op een teleurstelling door een lekkende olieleiding, maar de Eindhovense autocoureur is ervan overtuigd dat het team dit jaar mee kan doen om de hoofdprijzen. "We zeiden direct tegen elkaar; als we met deze auto niet binnen twee races op het podium rijden, doen we iets fout. Mits mechanische pech uitblijft natuurlijk. Als we op Monza in de race waren gebleven, hadden we daar denk ik gewonnen."

Tussen de grote kanonnen Maserati en Ferrari kan het relatief kleine GLPK-team (met Hezemans, Anthony Kumpen en Bert Longin als rijders) op veel sympathie reken bij de vaste volgers in het GT-kampioenschap. Dat heeft ook te maken met de manier waarop de Maserati MC 12 is toegelaten. Die auto zoekt de grenzen van het reglement op, overschreed die aanvankelijk ook, maar de FIA zwichtte onder druk van het machtige Ferrari. Dat maakte uiteindelijk ook de weg vrij voor de introductie van de Corvette, die eerder niet gewenst was in het GT-kampioenschap. Vijf maanden zijn Paul Kumpen en Toine Hezemans, de initiatiefnemers achter het project, bezig geweest om de auto naar Europa te halen. Alle registers moesten open, maar twee weken geleden stond hij dan toch gereed in Detroit, bij de fabrieken van General Motors.

"We hadden er vooraf best een hard hoofd in", vertelt Mike Hezemans. "GM is zo'n groot bedrijf. En daardoor ook log. We kwamen er lange tijd moeilijk doorheen. Maar hij stond helemaal klaar. Wat de fabriek te bieden heeft, hebben wij ook. Alles was geregeld, we hebben de volle medewerking gekregen." De Corvette C5-R staat bekend om zijn betrouwbaarheid. De gele bolide won afgelopen seizoen het ALMS-kampioenschap (American Le Mans Series) en was tweede in de 24 uur van Le Mans. Hezemans: "Deze auto heeft zich al bewezen." De Eindhovenaar krijgt met de Corvette ook de kans om af te rekenen met de teleurstellingen van vorig jaar. Hij zette in op drie fronten, maar uiteindelijk was de overwinning in de 24 uur van Spa het enige lichtpuntje. Bovendien kampte hij maandenlang met gezondheidsproblemen. Een dubbele longontsteking, in eerste instantie verwaarloosd, hield hem lange tijd uit de roulatie.

Nu is hij klaar voor de strijd met de Maserati's en Ferrari's. Van beide merken rijden een aantal auto's rond. GLPK Carsport, dat zijn uitvalsbasis heeft bij Paul Kumpen in het Belgische Hasselt, zet maar één auto in. Mike Hezemans: "In totaal zijn we met zo'n 21 man. Het mooie is dat er heel veel enthousiaste mensen bij zijn. We hebben vijf mensen in vaste dienst, de rest doet het uit pure passie. Het is geen team dat een auto kan ontwikkelen, de algemene lijn is vrij conservatief, ze spelen erg op zeker, maar dat is ook prima. Meer heb je niet nodig, zeker met de Corvette. Deze auto is al zo ver, daar hoef je qua ontwikkeling eigenlijk niets meer aan te doen."



Lees hier het veslag : Jos Menten 9e in 24 Uren van Spa


Belcar 2005 - New Race Festival Zondag 27/03/2005

Pasen is een feestdag. We hoopten dat het ook echt feest zou worden met de SRT Corvette die met Marc Goossens en David Hart toch twee volwaardige piloten hadden dit seizoen.

Uitkijken was het ook naar de updates van de wagen en de sequentiële versnellingsbak. Ook was het ABS systeem verdwenen, dit omdat het team ook 5 van de 8 wedstrijden zal rijden in het Franse GT kampioenschap, alwaar ABS verboden is.

Tijdens de eerste kwalificaties zaterdag draaide de Corvette zijn ronden rond de 1.31.7. Men verwachtte dat dat net niet genoeg zou zijn voor de pole, en dat was ook zo.

 


In de tweede sessie werd de aanval ingezet door Kuismanen en de PSI Porsche van Bovy, maar deze laatste kreeg af te rekenen met versnellingsbak problemen en kwam niet verder dan een vierde plaats. Kuismanen dook echter voor het eerst onder de 1.32 en pakte de pole met een tijd van 1.31.159. dit was echter gerekend zonder Marc Goossens die aan één enkele ronde in de laatste sessie voldoende had om opnieuw onder de 1.30 te duiken en zo zijn 7de pole kon pakken in 8 wedstrijden.

Ook Kumpen slaagde erin om het 2/10 sneller te doen dan Kuismanen en zo een tweede plaats te verzekeren.

Zondag, tijdens de warm up kon men al vaststellen dat het niet lekker liep met de versnellingbak, hij was nukkig en gaf problemen in zijn derde versnelling. Probleem echter was dat hij bij momenten zonder problemen schakelde en hierdoor moeilijk een oorzaak te vinden was. Bij het rijden naar de startgrid was het euvel weer opgedoken en moest er vlak voor de start nog wat bijgeregeld worden. Natuurlijk sloeg de ongerustheid weer over op ons en iedereen vroeg zich af : zou de versnellingsbak het uithouden?

De start werd gegeven en de Corvette kwam zelfs in 5de stelling aan ons voorbij. De versnellingsbak en de koude banden speelde Marc duidelijk parten. De start verliep nog minder goed voor de PSI Porsche en was het al over en uit in de eerste linkse waar hij op het vuile gedeelte raakte en de bolide stuurloos werd. Als een volwaardige 4x4 ging hij door de grindbak, maar jammer voor Bouvy is de Porsche voor dit soort dingen niet gemaakt.

Ook Koen Wauters moest het veld verlaten één ronde later, na een tik gekregen te hebben van, ja, Franz Lamot (ex Corvette). Zoals we gewend zijn van Marc liet het niet lang op zich wachten of hij zette de aanval in op Pattala die vlak voor hem reed, vervolgens ging hij langs Maes en opende hij de jacht op beide Vipers. Kuismanen was de eerste die eraan moest geloven en begon Marc Goossens aan zijn duel met Bert Login. Lang liet dit ook niet op zich wachten of Marc nam de leiding en ging er als een speer vandoor.

 


 


Bert Login, die na een foute bandenkeuze problemen kreeg moest gas terugnemen waardoor hij zijn tweede plaats moest laten voor Kuismanen. Ondanks de problemen met de versnellingsbak bleek de Corvette oppermachtig. Na 59 minuten race had hij het ganse peloton gedubbeld en reed riant voorop. Na de wissel kwam Anthony Kumpen de baan op met duidelijk een ander stel banden. Door een zeer snelle pilotenwissel wist de GLPK Viper zich te ontdubbelen en zette hij de aanval in op David Hart die het stuur had overgenomen van Marc Goossens in de SRT Corvette.

Na anderhalf uur wedstrijd werd iedereen opgeschrikt door een harde klap van de Audi TT die na de sacramentshelling voluit in de banden ging. Tijd voor de safety car. Dit speelde natuurlijk in het voordeel van Anthony Kumpen die een heel stuk van zijn achterstand hierdoor kon goedmaken. Maar misschien was hij iets te ijverig in zijn inhaalrace, want zo overhaalde hij een voorganger tijdens de gele vlag en werd hem een stop and go penalty aangesmeerd. Gelukkig voor hen was de voorsprong op Kuismanen groot genoeg om de tweede plaats te behouden.

De geblokte vlag wordt gezwaaid en voor de eerste keer komt de SRT Corvette als winnaar over de finish. Dit was een dolgelukkig moment voor het team dat eindelijk kreeg wat het verdiende.

 


De champagne vloeide dan ook niet onterecht rijkelijk want achteraf gezien bleek wel dat het een hard bevochten wedstrijd was. Niet zozeer wat de concurrentie betrof maar wel het gevecht met de versnellingsbak. Hopelijk wordt het euvel snel opgelost en kunnen ze er weer volop tegenaan tijdens de volgende race in Francorchamps.

Verbraeken Ronald
New Paddock Corvette Club

Webdesign :  www.deltatechnics.com